Moggi Maine Coon kissat

Etusivu » Kissan kasvatus » Korpulle sulhanen Siperiasta, trip to Novosib

Korpulle sulhanen Siperiasta, trip to Novosib

HoneyDevil My Black Bear

HoneyDevil My Black Bearin päätin hakea itse Venäjältä Novosibirskistä. Evirasta ja Suomen tullista selvisivät kissan tuontimääräykset Venäjältä Suomeen. Edellinen ja ainoa matka naapurimaahan, oli Murmanskiin vuonna 1995. Mies joutui jäämään ( sai jäädä) kotiin hoitamaan lemmikkejämme ja dallaspullapentuetta.  Kerroin matkasta kaimalle, joka innostui Siperian matka-ajatuksesta ja halusi lähteä mukaan henkivartijaksi. Br-Bikersien Venäjän reissun vuoksi, myös minulla oli jo valmis Venäjän viisumi. Kaima sai turistiviisuminsa viikossa.  Kissan koko myyntihinnan olin jo kuitannut pankkisiirtona Juulialle hyvissä ajoin ennen matkaa. Suloinen Bear oli hurmannut minut jo täysin.

wauwa Baby Bear

Matkat, kissapaikat

Varasin edestakaiset lennot Kajaani – Helsinki omalla lipulla ja Helsinki – Moskova- Novosibirsk samalla lipulla(halvatlennot comin kautta). Aloitin heti matkustamoon paluulennoille varattavien kissapaikkojen kyselyn. Finnairilta se onnistui puhelimitse ja Aeroflotilta sähköpostilla. Jokaisella lentoyhtiöllä on omat mitta- ja painovaatimukset käsimatkatavarana kuljetettavalle lemmikille. Pienin tila oli omalla kotimaan lennolla, jonka mukaan kuljetuslaukku tuli hankittua. Matkustamoon tarkoitetun kuljetuslaukun olisi hyvä joustaa hiukan ja olla ilmanvaihdoltaan eläimelle tarkoitettu. Hotellivaraus hoitui booking.comin kautta.

Laku

Eviran  ja FIFeen rekisteröinti vaatimukset

Ennen lähtöä selvitin vielä Juulialta, mitä dokumentteja kissalla jo oli, rekisterikirjan lisäksi, kuten rokotus ym. todistuksia ja transferia. Transferia olin pyytänyt jo aiemmin, koska kissa on alunperin WCF- rekisteröity. Sain niistä valokuvat Juulialta sähköpostiini.

Matkaan

Torstaina 30.4.2015 lähdimme Kajaanista kohti Novosibirskiä. Moskovasta saimme passintarkastuksen yhteydessä koneellisesti printatun maahantulokortin, jonka toinen kappale piti säilyttää matkan ajan. Saavuimme Novosibirskiin paikallista aikaa varhain seuraavana aamuna. Ajoimme taksilla hotelliin. Asuimme hotelli Azimutissa. Pikku torkkujen jälkeen lähdimme innokaasti kaupungille tutustumaan paikkoihin ja kävellen, koska olimme melko keskustassa. Löysimme läheltä Uzbekistanilaisen ravintolan, jossa ruoka oli hyvää. Olipa todella mukavaa viettää alkukesän lämmin( + 17 C) viikonloppu Siperiassa. Ihmiset olivat avuliaita ja erittäin ystävällisiä. Venäjää en osaa ja kommunikoimme ainoastaan englanniksi.

Uzbekistanilaisia herkkuja, hiiligrillissä kypsenettyä lammasta ja vihanneksia.

Kissan toimitus

Ensin olimme sopineet, että Juulia tuo My Black Bearin hotelli Azimuttiin, jonne lemmikin olisi voinut viedä. Tämän olin selvittänyt hotellia varatessani etukäteen. Kun Juulia ilmoitti tulevansa lähtöaamuna(yönä) kentälle tekemään eläinlääkärintarkastukset yhdessä kanssani, päätin että tavataan vasta kentällä. Kissa pääsisi vähemmällä stressillä, eikä Juulian tarvinnut matkustaa edestakaisin.

Kaima Novosibirskin rautatieasemalla

Paluumatka

Kun tuli kotiinpaluupäivä, Juulia oli jo käyttänyt My Black Bearin Novosibirskin eläinlääkärillä ja tuolloin aamuyöllä Tolmachevon lentokentän eläinlääkärin tarkastuksessa niin, että meillä oli kaikki tarvittavat eläinlääkärin todistukset Venäjän osavaltioiden välillä siirtymistä varten sekä Moskovan kentällä käytävää virkaeläinlääkärin tarkastusta varten. Bear oli todella reipas ja suloinen. Meillä oli runsaasti aikaa lähtöselvityksen avautumiseen. Lopulta passitin Juulian kotiin nukkumaan ja lupasin, että pidän hänet ajan tasalla matkamme vaiheista. Yleensä hän ehti laittaa WhatsAppia ennen minua.

Tolmachevon kentällä Juulia sanoo heiheit Lakulle

Kun tuli aika siirtyä lähtöselvitykseen, ennen boardinglippujen luovuttamista meille, minun tuli käydä maksamassa Bearin lentoliput Novosibirskistä – Helsinkiin totiselle kenttävirkailijalle. Tämän jälkeen saimme omat liput ja siirryimme kohti turvatarkastusta.  Kissan pidin tuolla laukkuineen rinnankorkeudella edessäni, kun ympäripyörähtävä läpivalaisulaite meidät tarkasti. Lentokentällä turvatarkastus ja koneen odottelu ei poikennut aiemmin kokemastani. Omien matkustusasiakirjojen lisäksi esitin aina pyydettäessä kissan kaikki paperit, joista virkailija aina valitsi ne joita tarvitsee.

Lento kissan kanssa Aeroflotilla oli sujuvaa, varsinkin kun kohdallamme oli vapaa paikka. Sama tilanne oli myös Moskova – Helsinki välillä. Aeroflotin miehistö suhtautui kissaan todella ystävällisesti ( 10++) samoin kanssamatkustajat. Pikkuinen Bear sanoi vain koneen laskeutuessa ”mijau”, muutoin hän oli uskomattoman vaivaton matkustaja, joka kehräili, kun häntä rapsutteli.

Virkaeläinlääkärin todistus

Palatessa Moskovan lentokentälle olin varannut koneen vaihtoon enemmän aikaa, jotta ehtisimme hyvin käydä virkaeläinlääkärin tarkastuksen ja saada EU-sertifikaatin( Annex IV), jonka lemmikin tuonti Venäjältä Suomeen vaatii. Meitä lähin em. tarkastuspiste oli terminaalissa E, kun tulimme terminaaliin D ja D:stä myös lähdimme kohti Helsinkiä. Meitä ennen paikalla oli yksi lemmikki. Kun pääsimme sisään kerroin, että olen ensimmäistä kertaa asialla, he puolestaan kertoivat mitä asiakirjoja halusivat nähdä. Kaksi naista kirjaili vaadittavat dokumentit, kun odottelin vieressä. Operaatio kesti noin 5 minuuttia ja oli maksuton.  Koska lähtöselvitys ja kissan matkalippu oli jo hoidettu Novosibirskissä, menimme takaisin omaan lähtöterminaaliin ja suoraan passintarkastuksen, luovutimme maahantulokortin ja siirryimme turvatarkastukseen. Moskovan turvatarkastus oli lähempänä Helsinki-Vantaa tyyliä. Kissan kuljetuslaukun virkailija kuljetti muiden laukkujen kanssa linjan läpi ja juoksutti sen sitten meille takaisin. Kissa laukkuun ja sitten kuljimme yhdessä turvatarkastusportin läpi.

Sheremetyevon kentällä

Helsingissä

Saavuimme Helsinkiin jälleen ilman ongelmia. Helsingissä tullivirkailijat tarkastivat Bearin sirun ja EU-sertifikaatin todeten kaiken olevan kunnossa.  Helsingissä maksoin lähtöselvitystiskille vielä kissan lentolipun Helsingistä Kajaaniin ja siirryimme taas turvatarkastukseen. Helsinki-Vantaalla menin kissa sylissä ilman laukkua portin läpi. Turvatarkastuksesta siirryimme drinkille odottamaan lentoa Kajaaniin. Olihan se jo skoolauksen paikka.

Devil

************************************************************************************************************************

Mitä kissan Suomeen tuonti vaatii

Eviran vaatimukset riippuvat siitä tuotko oman kissan mukanasi vai tuleeko kissa yksin rahtina ja mistä maasta se tulee. Venäjältä rahtina yksin tuleva kissa käsitellään tätä nykyä aina kaupallisena tuontina, jolloin se vaatii rajaeläinlääkärin tarkistuksen (48 h tuore el tarkastus alle ennen matkaa) ja kaupallisesta tuonnista on tehtävä ilmoitus TRACES-järjestelmään. Kaupallisesta tuontitavarasta ja rahdista maksetaan tullia 24 %. EU – maat ovat vuoden vaihteessa 29.12.2014 voineet itse määritellä omia tuontivaatimuksiaan mm. varoaikojen suhteen. Vaihtelua on sen mukaan tuleeko kissa EU-maasta tai mistä EU:n ulkopuolisesta maasta tuodaan. Eviralla on sähköpostipalvelu, josta voi kysellä tarkempia ohjeita. Palvelu oli todella ystävällistä. Maahantuojan tulee myös itse varmistaa ennen siirtoa kohdistuuko lähtömaahan EU:n suojapäätöksiä.

Oman kissan tuonti Suomeen Venäjältä, säännöt toukokuussa 2015.

Omaa kissaa tuotaessa Venäjältä, kissa ja sen eläinlääkärintodistukset tarkastetaan Suomeen tullessa rajalla tullin toimesta. Me tulimme Helsinki-Vantaa lentoaseman tullin kautta. Mikäli tarkastusta ei ole tullissa tehty, kissa on tuotu suomeen vastoin Eviran ohjeita.

Ennen siirtoa, kissalla tulee olla:

1. Tunnistusmerkintä, mikrosirun tulee olla ISO 11784 -standardin tai ISO 11785 -standardin liitteen A mukainen.
  2. Raivotautirokotus, joka on annettava jo tunnistusmerkitylle lemmikille. Pennun on oltava rokotushetkellä vähintään 12 viikon ikäinen. Käytettävä rokote tulee olla kansainvälisen standardin (WHO) mukainen inaktivoitu rabiesrokote. Rokotteen on täytettävä OIE:n standardin vaatimukset.
  3. Siirto on sallittua 21 vrk kuluttua ensimmäisestä raivotautirokotuksesta. Venäjältä tuotaessa, vasta-ainemääritystä ei tällä hetkellä vaadita. Huomattava on myös, että Venäjällä on raivotautirokotuksen annon jälkeen omia odotusaikoja osavaltioiden välillä tehtäville siirroille (tässä 30 vrk).
  4. Tunnistusasiakirja, EU:n ulkopuolisen maan virkaeläinlääkärin myöntämä EU-mallinen terveystodistus 577/2013/EU Annex liite IV. Tämän sai Moskovan lentokentällä virkaeläinlääkärin tarkastuksessa, mikäli muut eläinlääkärintodistukset ja asiat ovat kunnossa, joista huolehtii kasvattaja.
  5. Omistaja vakuuttaa ei-kaupallisuudesta eli eläintä ei siirretä luovutettavaksi tai myytäväksi EU:n alueella. Vakuutus tulee olla asetuksen 577/2013/EU Annex liitteen IV, kolmannen(3.) osan mukainen ja joko omistajan tai omistajan valtuuttaman henkilön allekirjoittama. Eli omistamasi kissan tuonnin voi tehdä sinulle, joku muukin, kuin sinä itse.
  6. Alkuperäiset rokotusasiakirjat tai niiden oikeaksi todistetut kopiot.

HoneyDevil

Honey

2 kommenttia

1. Ihanimmista ihanin reissu Siperiaan. Kaima oli tehnyt loistavaa työtä matkan järjestelyiden suhteen kuten Maritan tekstistä käy ilmi. Oli lähestulkoon mahdotonta minkään mennä pieleen. Meillä oli kaiken lisäksi hauskaa. Meikä, piilolihaksilla varustettu henkivartija, oli haukkana syynäämässä ja nujertamassa mahdolliset päällekarkaajat. Näin selvisimme hengissä, molemmat Maritat. Uskokoon ken haluaa ; ). Pikku tulokas oli aivan mahtava kanssamatkustaja. En malta odottaa, että saan maailmanmatkaajan pennun aikanaan itselleni.